Wednesday, November 16, 2011

Puteraku dah mula berjalan.

Semalam isteriku bagitau Afif kemaruk berjalan.Rupanya dari pagi sampailah malam nak tidur Afif sibuk berlatih berjalan.Syukur alhamdulillah.Berjalan pun dah pandai imbang.Bila nak jatuh ke kiri cepat Afif perbetul langkah dia supaya tak jatuh.Langkah pun dah tertib tak laju sangat.Tapi bila aku tengok Afif jalan,nampak kemas sangat.Sah la teori aku selama ni.Afif dah boleh berjalan lama dah,cuma dia malas nak berlatih berjalan.Entah la apa mimpi Afif semalam.Mungkin dia dah terasa kemas nak berjalan.Dah terasa sampai masa nak berjalan.Aku selalu dok bagitau Afif, "Afif cepat berjalan,maktok dengan tokabah nak balik dari Mekah dah ni".Harapan aku supaya Afif dapat berjalan masa mak dan abah aku selamat kembali dari Tanah Suci pada 21 November ini.Syukur alhmadulillah.Aku sekarang cakap pada isteri aku, "Jangan bimbang kalau Afif tak berjalan.Bukan dia tak boleh berjalan,saja malas nak berjalan."

Afif anakku yang nakal.

Pada mulanya kabinet tv, bini aku susunlah barang kaca elok-elok.Hadiah-hadiah aku terima dari anak murid aku.Afif selalu nak ambik buat main.Jadi dilarang la takut pecah.Selalunya berjayalah.Satu hari tinggal dia kejab kat depan,tetiba dengar bunyi pecah.Tengok Afif dok keras depan tv, ada glob kaca pecah depan dia.Nasib la dia duduk keras depan tu.Jadi tak kena la sebarang kaca pecah.Last-last aku ambik simpan barang kaca semua,jadi kosong la kabinet bawah tv tue.Tengok-tengok Afif lak masuk isi kabinet tue.Siap duduk elok dalam tue.Bila orang larang siap sengih-sengih senyum bila orang larang.Siap merangkak masuk sambil tengok orang.Takut orang kejar tangkap.
Afif ni sekarang ringan saja mulutnya.Bising sekarang rumah aku dengan mulut dia.Suka sangat menjerit.Kalau aku pergi jauh sikit dari sisi dia,terus menjerit panggil "Ayah Ayah". Kena menyahut dia panggil,kalau tak menyahut siaplah cari sampai depan pintu.Kalau nampak makanan sibuk nak kongsi sekali.Nampak benda dia nak siap menyerit sebut "Ha..nak". Kekadang siap bunyi berlagu lagi mintak.

Thursday, November 10, 2011

Kisah Ragam Muhammad Afif Zakwan

Selama ni aku dok risau kenapa la Afif ni lambat sangat nak boleh berjalan,tapi rupanya dugaan aku meleset.Banyak kali ibu Afif kata dia lepas tangan Afif boleh pulak berjalan.Jadi semalam masa dalam bilik,kononnya nak tidur la tapi Afif tengah galak nak main la pulak.Aku pun pegang la tangan kanan Afif bagi dia berjalan,terus terpikir nak lepas tangan tengok apa jadi.Elok pulak Afif jalan sendiri sorang-sorang.Tapi lajunya macam nak berlari.Terus terlintas dalam hati,anak aku ni dah boleh jalan rupanya.Rupanya dia malas nak berjalan sendiri.Kalau bawak turun bawah dekat taman,kalau takde budak-budak lain main,nak dukung jer.Nak jalan orang pegang tangan sebelah pun tak hingin.Tapi kalau ada kawan-kawan dia kat bawah,laju jer berjalan heret tangan orang.Alahai Afif cepatlah berjalan elok-elok ni.Ayah nak Afif berjalan sendiri sambut Maktok dengan Tokabah balik dari Mekah nanti ni.

Minggu lepas jugak Afif pertama kali tersenyum elok bila aku nak tangkap gambar dia.Selalu kalau nampak orang pegang kamera kelam kabut nak ambik nak tengok gambar.Kali ni bila aku cakap "Adik ready ni..ayah nak tangkap gambar..senyum gelak sikit".Tak disangka tersenyum ketawa lebar dia.Pertama kali memberikan kerjasama untuk bergambar.Priceless picture.

Sunday, November 6, 2011

Konvo UiTM


Walaupun bukan konvo aku tapi best juga dapat pergi.Macam nak konvo lagi jer.