Wednesday, April 27, 2011

Muhammad Afif Zakwan kini 8 bulan.


Esok Afif akan masuk umur 8 bulan,sungguh cepatnya masa berjalan.Banyak sungguh perkembangan yang telah berlaku.Teletah pun makin nakal dan bijak.Nak berengang pun dah payah.Sentiasa nak bermanja.Kalau di rumah si Afif ni pandai sungguh berdikari main sendiri,sesekali ajak ibu dan ayah main sekali.Namun apabila balik ke rumah maktoknya,manjanya tuhan jer tahu.Sentiasa nak didukung,terutama sekali nak tok abah dia dukung.Nampak tok abah jer terus mengepak tangan,tersenyum jer.Bila dah didukung,tertawa gembira siap bertepuk-tepuk lagi bahu tok abah.Gembira sungguh si Afif.


Afif sekarang pun dah pandai merangkak.Setiap pelusuk rumah telah dijelajah.Puas kena kutip.Pantang leka dah hilang.Apatah kalau nak "walker" dia.Laju jer meluncur.Macam F1 jer,habih luka-luka kaki ibu ayah Afif langgar.Gusi pun dah macam nak tumbuh gigi dah.Paling Afif suka kalau ayah ajak Afif kacau ibu,cepat jer datang.Sambil tersenyum bersubahat dengan ayah mengacau ibu.Ibu pun dah makin tak larat jaga Afif.Kekadang ayah yang kena dodoi bagi Afif tidur pasal ibu dah tertidur penat.Cuci Afif berak pun ayah kena buat juga.Nasib ayah sayang Afif.Mulut Afif pun sibuk nak makan semua yang ayah nak.Aiskrim pun dah pandai hisap,tapi takleh sangat nanti batuk pulak.

Thursday, April 14, 2011

Si Anak Manja

Pagi tadi lepas je aku mandi tetiba dengar suara anak kesayangan menangis taknak minum susu.Asyik cuba nak lari dari ibu dia.Ibu dia dah marah-marah dah masa tu.Bila tengok si Afif lari ke arah aku nagis-nagis,aku pun tak jadi pakai baju dukung la dia dulu.Terus senyap.Rupanya bangun pagi nak manja dengan ayah.Pujuk-pujuk baru bagi balik dekat ibu dia,baru nak minum susu.Siap jer pakai pakai baju ambik dukung balik.Melonjak-lonjak suka si Afif.Senyum lebar jer.Ibu lak marah-marah cakap jangan nak manja sangat ayah nak ke sekolah dah.Aku letak kejab nak pakai stokin pun dah nangis.Muka sedih jer bila tengok aku keluar rumah gi sekolah.

Semalam nak tidur pun sempat gak lari dari ibu dia.Sembam muka kat pipi aku,tertidur la kejab dia sebelum ubah bagi baring elok-elok.Tepuk-tepuk dodoi baru tido.

Wednesday, April 13, 2011

Apabila Guru Menjadi Pembunuh 2

Terkejut aku bila mengetahui murid yang menjadi korban baru Tahun 1.Demi Allah,mati-mati aku ingat budak sekolah menengah.Terharu bila tengok gambar dalam berita mengenai murid tersebut.Subhanallah,kenapalah guru itu tergamak berbuat demikian.Tak ingat Allah ke?Aku pun ajar Tahun 1,nak soal siasat bukan macam tu,Tahun 1 kalau gertak sikit pun dah takut,tak perlu nak pukul-pukul.Lagipun Tahun 1 bukan tahu berfikir secara rasional lagi pun.Mereka tak tahu lagi hukum hakam.Berapa sangatlah duit yang diambil?Perompak bank,pencuri kereta mati dalam tahanan polis pun pembangkang sibuk protes menuntut keadilan kepada si mati.Inikan pula anak kecil tidak berdosa mati dipukul gurunya (ahli parti pembangkang).Kenapa tidak diprotes menuntut keadilan serata negara?Adakah kerana kejadian kini kena batang hidung sendiri?

Apakah mereka rela jika perkara ini terjadi pada anak mereka?Bagaimana pula reaksi mereka jika perkara ini terjadi di sekolah kerajaan pusat?Kesian pada anak yang tidak berdosa.Ikut hati yang marah,naluri bapa ini,patutnya guru itu dicincangkan diberi makan pada buaya saja.

Perang Dunia vs Perang Dingin di Kuarters Bukit Pinang 2.

Aduh orang lain yang bergaduh,aku pulak yang menanggung tempiasnya.Silap-silap aku pulak yang mengamuk nanti.Bayangkanlah semalam dalam perjalanan ke sekolah aku terdengar bunyi pintu dihempas 2 kali.Sampai je bilik guru,biniku dah SMS mengadu rumah atas hempas-hempas pintu.Lepas tu si isteri tingkat atas (yang berjangkit perangai si suami dan menghempas pintu tadi) dengan sengaja "press" minyak moto dia depan rumah.Sampai terjaga tidur anak aku.

Malam pulak dalam pukul 10 (mata pun dah lali), polis pula telefon aku minta statement.Kononnya tingkat atas mengadu orang hempas-hempas pintu bagi dia sakit hati.Aku pun bagitau "Mana saya tau,taktau la pasal orang lain hempas-hempas pintu nak bagi dia sakit hati".Aku siap terangkan lagi.Setiap pintu utama rumah semua ada spring atas pintu yang biasa ada di pejabat tu.Jadi biasalah pintu aku terhempas sendiri tanpa sengaja.Angin pun kuat,kekadang pintu rumah aku pun tertutup sendiri dengan kuat.Budak-budak pun kekadang tutup pintu kuat.So perkara biasa la tu.

Last-last baru aku paham kenapa ramai pesan,kalau isteri duduk sorang suruh kunci elok-elok pintu.Selama ini aku selalu nampak dia pakai tuala berkeliaran kat luar rumah di tingkat atas.Rupanya dalam rumah langsung dia tak pakai apa.Ada yang ternampak masa naik atas.Subhanallah.Terkejut aku.Baru aku paham kenapa yang lain pesan macam tu.Kenapalah dia macam tu,anak dah 4,umur layak jadi tetamu tetap masjid dah,isteri pun ustazah,anak-anak pakai songkok tudung labih pergi sekolah,tapi bapak...hai,pening aku.

Thursday, April 7, 2011

Telur Palsu!

Masya-Allah telur pun boleh ada palsu.Hebat sungguh negara China ni dalam menciplak barang.

Utusan Malaysia Online - Forum

Ragam Anakku 4

Kini Muhammad Afif Zakwan sejak semakin besar sudah pandai merajuk dan mengamuk.Bila dihalang buat apa yang dia nak,dah pandai bentak-bentak kaki.Kalau tengah naik walker akan bentak kaki sambil laju mengundur sambil menjerit-jerit nangis.Air mata jangan kira la.Keluar mengalir sambil merajuk.Kalau dulu si Afif tengok jer orang mandi,sekarang dah pandai main air.Habis air yang diisi dalam baldi yang diletakkan depan pintu untuk halang dia masuk dalam bilik air,ditepuk-tepuk sampai habis basah walker dan muka.Tersenyum tersengih bila dapat main air.Kalau dihalang,akibatnya merajuklah sakan.Nak halang kenalah pujuk cakap lembut-lembut barulah boleh ambik apa yang si Afif pegang.

Wednesday, April 6, 2011

Apabila Guru Menjadi Pembunuh

Sedih bila mendengar berita bagaimana seorang murid dihukum dengan begitu kejam hanya atas kesalahan mencuri.Tambah mengecewakan apabila kejadian tersebut berlaku di sekolah agama.Kini murid tersebut telah kembali ke rahmahtullah meyahut panggilan Ilahi.Tidakkah rasa bersalah terlintas dihati guru tersebut.Besar sangatkan kesalahan murid tersebut hingga perlu dihukum sedemikian hingga nmembawa ke ajalnya.Bagaimana perasaan guru tersebut jika kejadian itu berlaku pada anak atau saudaranya.Mengapakah kes ini selalu kedengaran di sekolah-sekolah agama.Murid yang meninggal sedikit masa dulu akibat dibuli juga berlaku di sekolah agama.Bagaimana mereka yang mendalami agama boleh bersikap sedemikian.Tidak ingatkah mereka pada Allah SWT ketika menjatuhkan hukuman.Masya-Allah.Inilah terjadi apabila fikiran dikuasai syaitan.Pihak sekolah perlu bertanggungjawab sepenuhnya atas kejadian ini.

Guru ini wajar disabitkan dengan hukuman membunuh,dengan niat atau tanpa niat.Tanpa niat patutnya dpenjara sampai mati.Dengan niat bersedialah ke tali gantung.Pihak pengurusan sekolah persendirian sepatutnya lebih berhati-hati didalam pemilihan guru mereka.PAS Perlis perlu bertanggungjawab memandangkan sekolah ini dibawah pengurusan mereka.Minta maaf masih tidak mencukupi memandangkan nyawa telah melayang.Ini kerana jika kejadian ini berlaku di sekolah harian di bawah pengurusan kerajaan persekutuan,pasti mereka akan memperjuangkan isu ini habis-habisan dan akan dipolitikkan.Jadi mereka perlu lebih bertanggungjawab sepertimana minta daripada kerajaan persekutuan apabila perkara ini berlaku di Sekolah Kebangsaan.

Monday, April 4, 2011

Penampar Melayang

Tahun ini merupakan tahun ketiga aku bergelar seorang guru.Kenangan yang tak boleh aku lupakan ketika praktikal dulu di Sekolah Kebangsaan Tanjung Rambutan, Perak ialah menampar seorang murid.Murid ni memang sejak dari mula aku masuk kek kelasnya sentiasa mencabar kesabaran aku.Akibatnya dalam minggu terakhir praktikal,aku betul-betul hilang sabar dan penampar pun melayang kerana kekurang-ajarannya.

Kini selepas 3 tahun berlalu,sekali lagi kejadian berulang.Kali 2 pelajar yang kena.Murid ni dari kelas yang aku ajar dan aku juga merupakan guru kelas itu.Kelas ini memang merupakan kelas yang paling bermasaalah bagi Tahun 6.Hari ini semasa kelas yang memakan 90 minit,dua murid ini sentiasa menganggu sessi pengajaran dan pembelajaran.Ini bukan kali pertama.Sepanjang 60 minit pertama teguran-teguran diberikan.

Namun mereka masih menganggu sessi pengajaran dan pembelajaran.Akhirnya kesabaran aku terus hilang.Ditambah pula dengan kelas yang hingar bingar.Terus aku ke meja mereka dan penampar pun melayang.Selepas kena barulah mereka tahu untuk diam,namun masih lagi menganggu secara tersembunyi.Namun yang ketara selepas penampar melayang barulah kelas sunyi sepi tanpa gangguan.

Aku pun taknak penampar melayang,namun apabila kesabaran sentiasa diuji dan dicabar,tindakan tepaksa diambil.Kesabaran manusia pun ada batasnya.

Sunday, April 3, 2011

Ragam Anak Zaman Siber.


Kanak-kanak zaman sekarang amat moden dan maju ke depan berbanding zaman kita.Dunia mereka menuntut mereka lebih maju daripadak kita dari segi ilmu pengetahuan didalam pelbagai bidang.Kehendak mereka juga tinggi jika dibandingkan dengan kita.Banyak sungguh perbezaan dari segi keperluan asas,apa dipelajari bahkan makanan mereka.Kanak-kanak sekarang walaupun baru setahun jagung pengetahuan didalam teknologi amatlah tinggi.Sebagai contoh anak adik perempuan aku ini,Wan Nur Irdina Bt Wan Azlan walaupun baru Tahun 1 sudah pandai meminta ibunya membelikan telefon bimbit.Jika ditanya kenapa perlu telefon bimbit,pantas dijawab ada telefon bimbit senang sikit nak telefon ibunya supaya cepat datang ambik dia di sekolah.Senang nak bagitau kalau lambat sikit balik.Kalau ditengok kebolehan menggunakan telefon bimbit memang cukup cekap.Dah pandai membuat panggilan,merakam video dan menangkap gambar.

Zaman anak aku nanti entahlah.Apa la pula bakal diminta oleh Muhammad Afif Zakwan Bin Ahmad Fadli.

Perang Dunia vs Perang Dingin di Kuarters Bukit Pinang.

Suasana kuaters tempat aku tinggal memang damai dan menyegarkan.Memandangkan ia terletak di tempat agak pendalaman menjadikannya agak tenang dan damai.Ditambah lagi apabila berhadapan dengan Bukit Pinang,udara setiap pagi amat menyegarkan.Waktu petang angin memang menyejukkan.Malamnya juga amat menyejukkan.Tiap pagi berkabus jer.

Tapi rupanya ada peperangan yang berlaku tanpa pengetahuan aku.Penghuni tingkat 3 blok dimana aku tinggal berperang dengan hampir semua masyarakat sekeliling.Puncanya orang bagitahu aku,anak sulung dia selalu bergaduh namun jadi masalah bila bapanya akan masuk campur dan menyerang orang lain pula.Inilah akibat apabila ibubapa cuba masuk campur urusan anak-anak yang terlalu remeh.Biasalah budak lelaki bergaduh,asalkan jangan berbunuhan sudah.

Si bapa dikatakan ditukarkan dari Kulim ke Alor Star kerana masalah disiplin,namun aku tengok selama aku duduk di kuarters tak pernah sekali aku nampak dia ke sekolah.Rupa-rupanya dia ponteng kerja dah hampir setahun.Ish tak malu ker makan rezeki haram?Yang peliknya isteri ustazah,takkan tak nasihat suami dan malu suami makan gaji haram?

Tapi yang paling mengecewakan apabila si bapa ni suka mengeluarkan kata kesat dan lucah apabila bergaduh.Yang peliknya dia lebih suka mencari gaduh dengan isteri orang,senang cerita dia lebih suka bergaduh dengan perempuan.Bacul sungguh.Nak jadi cerita,pada bulan lepas akibat terlalu lama bersabar suami kepada perempuan di tingkat bawah yang selalu menjadi mangsa kata nista dia terus meletup.

Berkejar dia balik dari kem tentera apabila mengetahui si bacul ini menganggu isterinya di rumah.Yang menjadi dasar bacul nya dia langsung tak berani turun kebawah apabila dicabar oleh suami perempuan yang menjadi mangsa.Dia hanya berani berkokok dari rumahnya.Penuh orang menonton,siap datang polis lagi.

Kini akibat takut dengan sikap bacul dan krang ajarnya,dia bersikap seperti orang hilang akal pula.Orang letak penyapu diluar rumah,dia buat report polis cakap orang nak pukul anak dia.Orang batuk kat rumah dia buat report polis cakap orang sindir dia.Orang sembang ramai-ramai gelak-gelak dia buat report polis cakap orang gelakkan dia.Yang jadi bangangnya polis layan dia pulak.Siap datang nasihat jiran-jiran yang lain.

Yang paling kecewa ialah sikap PPD dan JPN dalam hal ini.Seluruh warga kuarters telah menghantar memorandum meminta pihak yang bertanggungjawab mengambil tindakan,namun tiada tindakan lagi.Pelbagai report polis juga telah dibuat kerana ancaman yang sering dia lakukan namun pihak PPD dan JPN masih lagi lambat mengambil tindakan.Nak tunggu sampai ada yang berbunuhan bari tindakan diambil ker?

Friday, April 1, 2011

Ragam Anakku 3

Puteraku,Muhammad Afif Zakwan kini telah mencapai umur 7 bulan.Umur yang cukup mempamerkan sikapnya yang tersendiri.Rumahku kini makin gamat dengan keletah anakku ini.Semakin banyak perhatian kini diberikan padanya demi memastikan keselamatannya dirumah,memandangkan kini puteraku telah mula menjelajah rumah.Kepala pun dah benjol sekali terhantuk dekat mana ntah.Yang peliknya nangis pun tak,sampai sekarang jadi misteri kat mana terhantuk kepala.

Manjanya pun makin jadi.Ada masa takleh berpisah langsung dengan aku.Nak ke tandas pun kekadang puteraku menangis nak ikut.Aku mandi sekarang ni pun terpaksa buka pintu bagi Afif tengok.Mandi sambil sembang dengan anak.Naik walker pun makin laju.Macam pelumba F1 jer.Gelak tawa pun makin lebar.